Stăniloae Dumitru
Станилоэ Д.
Род. 16 ноября 1903 г.; ум. 5 октября 1993 г.
Румынский православный священник, богослов.
На протяжении более 45 лет о. Думитру Станилоэ работал над полным румынским переводом Добротолюбия. Главный труд «Православное догматическое богословие» (1978) сделал его одним из наиболее уважаемых христианских богословов второй половины XX века.
Думитру Станилоэ родился 16 ноября 1903 г. в Владени. Он был последним из пяти детей Ребекки и Иримие. Мать Станилоэ была племянницей священника. В 1917 г. Станилоэ приехал в Брашов для обучения в конфессиональном гуманитарном лицее Андрея Шагуны. В 1922 г. получил приглашение в университет Черновцы. Разочарованный качеством учебных пособий и методов преподавания, спустя год он покинул университет. С 1923 по 1924 гг. Станилоэ посещал курсы лекций на факультете литературы Бухарестского университета. Во время Великого поста 1924 г. он встретил Митрополита Николая Балана, который предложил ему членство в Митрополичьем центре в Сибиу. В 1927 г. Д. Станилоэ закончил университет Черновцы. Его выпускная работа, написанная под руководством проф. Василия Лойчиты, была посвящена вопросу крещения детей. После обучения в аспирантуре в Афинах Станилоэ защитил в 1928 г. диссертацию (PhD) в университете Черновцы на тему «Жизнь и труды Досифея Иерусалимского и его связи с румынскими властями» (Life and work of Dosoftei of Jerusalem and his connections with Romanian Principalities). После защиты диссертации митрополичий центр в Сибиу предложил Станилоэ помощь для научных занятий в области византологи и догматики. Станилоэ продолжил обучение в Мюнхене, где посещал курсы проф. Августа Гейзенберга (отец физика Вернера Гейзенберга). В 1929 совершил поездки в Берлин и Париж для изучения работ свт. Григория Паламы в оригинале. В 1930 г. Станилоэ совершил поездку в Константинополь с целью изучения богословских работ Григория Паламы. 8 октября 1931 г. Станилоэ был рукоположен в сан диакона, а 25 сентября 1932 г. в священника. С 1 января 1934 г. Станилоэ становится директором газеты Telegraful Român (Румынский телеграф), а в 1936 г. - ректором Богословской академии в Сибиу, должность, которую он занимал до 1946 г.
В 1947 г. Станилоэ перешел на факультет теологии Бухарестского университета и возглавил кафедру эстетики и мистики. В 1949 кафедра мистики была упразднена. Станилоэ продолжил преподавание в качестве профессора догматического богословия, продолжая работу с докторантами.
В 1958 г. прошла волна массовых политических арестов в Румынии вследствие требований вывода советской армии из страны. Члены группы «Горящий алтарь», к которой принадлежал Станилоэ, были арестованы. Органы госбезопасности произвели в его квартире обыск, и он был заключен в тюрьму. 4 ноября началось его политическое дело. В течение нескольких месяцев Станилоэ находился в полной изоляции. Его дочери Лидии, доценту физического факультета Бухарестского университета, было предложено покинуть факультет. В 1961 г. Станилоэ подвергся новому уголовному преследованию, и в марте 1962 снова был посажен в тюрьму. В 1963 г. после освобождения из тюрьмы Станилоэ стал работать в Священном Синоде Румынской Православной Церкви, а с октября вернулся к преподаванию. Департамент по делам религии, желая показать западному миру религиозную свободу в Румынии, просил Станилоэ начать публикацию статей и исследований. В 1968 г. проф. Павлом Мироном Станилоэ был приглашен на конференции во Фрайбург и Гейдельберг. Департамент по делам религии, желая изменить образ Румынии на Западе, одобрил эти поездки. В 1969 г. Станилоэ читал лекции в Оксфордском университете, где подружился с богословом Дональдом Олчином (Allchin). В 1973 г. Станилоэ был отправлен в отставку, но продолжал консультировать докторантов.
В 1976 г. университет Фессалоник присвоил Станилоэ степень доктора богословия honoris causa. В 1980 г. факультетом теологии Тюбингена он был удостоен премии доктора Леопольда Лукаса. В 1981 г. удостоен степени доктора honoris causa Свято-Сергиевского богословского института в Париже. За заслуги в области христианского богословия в Лондоне он был награжден Крестом св. Августина в Кентербери. В 1982 г. Станилоэ стал доктором богословия honoris causa факультета православного богословия в Белграде. В ноябре того же года он посетил с лекциями Нью-Йорк, Бостон, Детройт, Чикаго и Вашингтон.
В 1990 г. Станилоэ стал членом-корреспондентом Румынской академии наук. В 1991 г. был избран действительным членом академии, а также стал доктором honoris causa университета богословия в Афинах. В 1992 г. доктором honoris causa Бухарестского университета.
5 октября 1993 г. Думитру Станилоэ умер в возрасте 90 лет.
Lucian Turcescu, ed., Dumitru Stăniloae: tradition and modernity in theology, Iași, Romania; Palm Beach, Fla.: Center for Romanian Studies, 2002. ISBN 9739432298
Lucian Turcescu, "Dumitru Staniloae," Commentary and Original Source materials in English translation in The Teachings of Modern Christianity on Law, Politics, and Human Nature, 2 vols., eds. John Witte, Jr. and Frank Alexander (New York: Columbia Univ. Press, 2005) 1:685-711 and 2:537-558. The two volumes received the Choice Outstanding Academic Titles Award for 2006.
Ivana Noble, Doctrine of Creation within the Theological Project of Dumitru Stăniloae, Prague, Czech Republic; Communio Viatorum, Volume 2007, XLIX, Number 2, pp. 185--209.
на английском языке
Catholicism after the War, Sibiu, 1932
Life and teachings of Gregory Palamas, Sibiu, 1938
Orthodoxy and Romanianism, Sibiu, 1939
The standing of Mr. Lucian Blaga on Christianity and Orthodoxism, Sibiu, 1942
Jesus Christ or man's restoration, Sibiu, 1943
Philokalia (translation); vol. 1: Sibiu, 1946; vol. 2: Sibiu, 1947; vol. 3: Sibiu, 1948; vol. 4: Sibiu, 1948; vol. 5: Bucharest, 1976; vol. 6: Bucharest, 1977; vol. 7: Bucharest, 1978; vol. 8: Bucharest, 1979; vol. 9: Bucharest, 1980.
Uniatism in Transylvania, an attempt to dismember the Romanian people, Bucharest, 1973
Treaty of Orthodox Dogmatic Theology, Bucharest, 1978
Dieu est Amour, Geneve, 1980
Theology and the Church, New York, 1980
Praying, freedom, holiness, Athens, 1980
Priere de Jesus et experience de Saint Esprit, Paris, 1981
Orthodox Spirituality, Bucharest, 1981
Moral Orthodox Theology, vol. 2, Bucharest, 1981
St. Gregory of Nyssa - Writings (translation), Bucharest, 1982
Orthodoxe Dogmatik, 1985
Le genie de l'orthodoxie, Paris, 1985
Spirituality a communion in Orthodox lithurgy, Craiova, 1986.
God's eternal face, Craiova, 1987
St. Athanasius the Great - Writings (translation), Bucharest, 1987
Orthodox Dogmatic Theology Studies (Christology of St. Maximus the Confessor, Man and God, St. Symeon The New Theologian, Hymns of God's love), Craiova, 1991
St. Cyril of Alexandria - Writings (translation), Bucharest, 1991
Lucrări оn volum:
Viaţa şi activitatea patriarhului Dosoftei al lerusalimului şi legăturile lui cu ţările romвneşti, Cernăuţi, 1929 169 p. (teză de doctorat);
Catolicismul de după război, Sibiu, 1933, 204 p.; Ortodoxie şi romвnism, Sibiu, 1939, 395 p.;
Poziţia d-lui Lucian Blaga faţă de creştinism şi Ortodoxie, Sibiu, 1942, 150 p.
Viaţa şi оnvăţătura Sf. Grigorie Palama. Cu trei tratate traduse, Sibiu, 1938, 250 + CLX p.;
Iisus Hristos sau restaurarea omului, Sibiu, 1943, 404p. (şi оn Ţnuarul XIX al Academiei teologice <<Andreiane>>", 1942-1943, p. 5-406);
Teologia Dogmatică şi Simbolică. Manual pentru lnstitutele Teologice, 2 vol., Bucureşti, 1958, 1008p. (оn colaborare cu profesorii Nicolae Chiţescu, Isidor Todoran şi loan Petreuţă);
Teologia Dogmatică ortodoxă pentru Institutele Teologice, 3 vol., Bucureşti, 1978,504 + 380 + 463 p. (considerată "o sinteză amplă a Teologiei Dogmatice a Bisericii Ortodoxe, cu deschideri ecumenice, culme a gвndirii dogmatice romвneşti şi punct sigur de plecare pentru noi dezvoltări оn gвndirea dogmatică");
Teoloaia Morală ortodoxă pentru Institutele Teologice, vol. Ill. Spiritualitatea ortodoxă, Bucureşti, 1981, 320p.;
Spiritualitate şi comuniune оn Liturghia ortodoxă, Craiova, 1986, 440p.;
Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Craiova, 1987, 392 p.;
Studii de teologie dogmatică ortodoxă, Craiova, 1990, 705 p.;
Reflexii despre spiritualitatea poporului romвn, Craiova, 1992, 162 p.
Şapte dimineţi cu Părintele Stăniloae (Convorbiri - Sorin Dumitrescu), Bucureşti, 1992, 272 p.;
Sfвnta Treime sau la оnceput a fost iubirea, Bucureşti, 1993, 96 p.;
Comentariu la Evanghelia lui loan, Craiova, 1993;
Iisus Hristos lumina lumii, Bucureşti, 1993,
Trăirea lui Dumnezeu оn Ortodoxie, Antologie, studiu introductiv şi note de Sandu Frunză, Cluj-Napoca, 1993, 240p.
Reeditări:
Ascetica şi mistica creştină sau Teologia vieţii spirituale, Bucureşti 1991,320 p.; (Cluj, 1993,537 p şi o ediţie la Alba lulia, 2 vol. 197 + 207 p.)
(este cursul său de Ascetică şi Mistică de la Bucureşti, apărut iniţial ca vol. III din manualul de Teologie Morală ortodoxă);
Viaţa şi оnvăţătura Sf. Grigorie Palama, Bucureşti, 1993.
Poziţia lui Lucian Blaga fată de Creştinism şi Ortodoxie, Bucureşti, 1993;
Ortodoxie şi Romвnism, Bucureşti, 1993; Iisus Hristos sau restaurarea omului, Bucureşti, 1993;
Teologia Dogmatică ortodoxă (3 vol., Bucureşti, 1994).
Traduceri:
Hristos Andrutsos, Dogmatica Bisericii ortodoxe răsăritene, Sibiu, 1930, XVI + 48p.-,
Wilhelm Nyssen, Pămвnt cвntвnd оn imagini. Frescele exterioare ale mănăstirilor din Moldova, Bucureşti, 1978, 196 p. + ilustr.;
Filocalia sau Culegere din scrierile Sfinţilor Părinţi care arată cum se poate omul curăţii - Iumina şi desăvвrşirea. Traducere, introducere şi note, Sibiu, 1946, XIII + 404 p.; II, Sibiu, 1947, XX + 285 p.;III, Sibiu, 1948, XVI + 464 p.; IV, Sibiu, 1948,Vll + 327 p.; V, Bucureşti, 1976,329 p.; VI, Bucureşti, 1977, 392 p.; VII, Bucureşti, 1977, 527 p.; VIII, Bucureşti, 1979, 646 p.IX, Bucureşti, 1980, 645 p.; X, Bucureşti, 1981, 523 p.; XI (Editura Episcopiei Romanului), 1990,698 p.; XIl, Bucureşti, 1991, 296 p.
Reeditări: volumele I-IV (Bucureşti, 1992).
Оn colecţia "Părinţi şi Scriitori Bisericeşti":
Sf. Grigorie de Nisa, Scrieri, Partea оntвi, Bucureşti, 1982,496 p. (оn colaborare cu Pr. Prof. loan Buga);
Sf. Maxim Mărturisitorul, Scrieri, Partea оntвi, Bucureşti, 1983, 372 p. şi Partea a doua, Bucureşti, 1990, 367 p.;
Sf. Atanasie cel Mare, Scrieri. Partea оntвi, Bucureşti, 1987, 416 p. şi Partea a doua, Bucureşti, 1988, 256 p.;
Sf. Chiril al Alexandriei, Scrieri, Partea оntвi, Bucureşti, 1991, 616 p. şi Partea a doua, Bucureşti, 1992 464 p.; Partea a treia, Bucureşti, 1994, 310 p.,
Sfвntul loan Scărarul, Scara, Bucureşti, 1992, 464 p.;
Istoria lausiacă - Lavsaicon. Scurte biografii de pustnici, Bucureşti, 1993, 128 p.;
Sf. Dionisie Areopagitul, Scrieri;
Sf. Grigorie de Nazianz, Cele cinci cuvвntări Teologice;
Diferite alte traduceri оn ,,Revista Teologică" - Sibiu şi оn "Mitropolia Olteniei" - Craiova.
Studii de Dogmatică оn periodice:
Calea spre lumina dumnezeiască la Sf. Grigorie Palama, оn "Anuarul VI al Academici teologice Andreiane", Sibiu, 1930, p. 55-72;
Două tratate ale Sfвntului Grigorie Palama, оn ,,Anuarul IX al Academiei teologice <<Andreiane>>", Sibiu 1933, p. 5-70;
Antropologia ortodoxă. Comentarii asupra stării primordiale a omului , оn ,,Anuarul XVI al Academiei teologice "Andreiane", Sibiu,1940, p.5-21;
Cosmosul şi sufletul, chipuri ale Bisericii, оn RT, an. XXXIV, 1944, nr. 3-4,p. 162- 181 şi nr. 7-8, 1944, p. 335-356;
Elemente de antropologie ortodoxă, оn vol. Prinos оnchinat оnalt Prea Sfinţitului Nicodim, Patriarhul Romвniei ... Bucureşti, 1946, p.236-243;
Patriarhul Serghie al Moscovei ca teolog, оn "Ortodoxia", an.I, 1949, nr. 2-3, p. 173- 186;
Invăţătura despre Maica Domnului la ortodocşi şi catolici, оn "Ortodoxia", an.II, 1950, nr. 4, p. 559-609;
Maica Domnului ca mijlocitoare, оn "Ortodoxia", an. IV, 1952, nr. 3-4, p. 79-129;
Formele şi cauzele falsului mististicism, оn ST, an.V, 1953, nr. 1 - 2, p. 24 - 37;
Dumnezeiasca Euharistie оn cele trei confesiuni, оn "Ortodoxia", an. V, 1953, nr.1, p. 46 - 115;
Starea sufletelor după judecata particulară оn оnvăţătura ortodoxa şi catolică, оn "Ortodoxia", an.V,1953, nr. 4, p. 545-614;
Motivele şi urmările dogmatice ale schizmei, оn "Ortodoxia", an.Vl, 1954, nr.2-3, p.218-259;
Faptele bune оn оnvăţătura ortodoxă şi catolică, оn "Ortodoxia", an. VI, 1954, nr. 4, p. 507-533;
Mărturisirae păcatelor şi pocăinţa оn trecutul Bisericii, оn BOR, an. LXXXIII, 1955, nr. 3 - 4, p. 218-250;
Sinteză eclesiologică, оn ST, an. VII, 1955, nr. 5-6, p. 267-284,
Judecata particulară după moarte, оn "Ortodoxia", an. VIl, 1955, nr. 4, p. 532 -559;
Fiinţa Tainelor оn cele trei confesiuni, оn "Ortodoxia", an. VIII, 1956, nr. 1, p. 3-28;
Numărul Tainelor, raporturile оntre ele şi problema Tainelor din afara Bisericii, оn ,,Ortodoxia", an. VIII, 1956, nr. 2, p. 191-215,
Starea primordială a omului оn cele trei confesiuni, оn "Ortodoxia", an. VIII, 1956, nr. 3, p.323-357;
Legătura interioară оntre moartea şi оnvierea Domnului, оn ST, an. VIII, 1956, nr. 5-6, p. 275-287;
Doctrina ortodoxă şi catolică despre păcatul strămoşesc, оn "Ortodoxia", an. IX, 1957, nr. 1, p. 3 -40;
Doctrina protestantă despre păcatul ereditar judecat din punct de vedere ortodox, оn "Ortodoxia", an. IX, 1957, nr. 2, p. 195 - 215;
Simbolul ca anticipare şi temei al posibilităţii icoanei, оn ST, an. IX, 195 7, nr. 7 8, p. 427-452;
Cunoaşterea lui Dumnezeu la Sfвntul loan Gură de Aur, оn "Ortodoxia", an.IX, 1957, nr. 4, p. 555-567;
In jurul "Omiliilor duhovniceşti" ale Sfвntului Macarie Egipteanul, оn MO, an. X, 1958, nr. 1-2, p. 15-38;
Iisus Hristos ca prototip al icoanei sale , оn MMS, an. XXXIV, 1958, nr. 3-4, p. 244-271;
Comunitate prin iubire, оn "Ortodoxia", an. XV, 1963, nr. 1, p. 52-70;
"Iconomia" оn Biserica Ortodoxă, оn "Ortodoxia", an. XV, 1963,nr. 2,p. 152-186;
Mişcarea ecumenică şi problemele lumii contemporane, оn GB, an. XXII, 1963, nr. 3-4, p. 305-326;
Mişcarea ecumenică şi unitatea creştină оn stadiul actual, оn "Ortodoxia", an. XV, 1963, nr. 3-4, p. 544-589;
Sfвnta Tradiţie. Definirea noţiunii şi оntinderii ei, оn Ortodoxia", an. XVI 1964, nr.1 , p. 47 - 109;
Autoritatea Bisericii, оn ST, an. XVI, 1964, nr. 3 -4, p. 183 - 215;
Noţiunea dogmei, оn ST, an. XVI, 1964, nr. 9-10, p. 533-571;
Relaţiile treimice şi viaţa Bisericii, оn "Ortodoxia", an. XVI, 1964, nr.4, p. 503 - 525;
Legătura dintre Euharistie şi iubirea creştină, оn ST, an. XVII, 1965, nr. 1-2, p.3-32;
Posibilitatea reconcilierii dogmatice оntre Biserica Ortodoxă şi vechile Biserici Orientale, оn "Ortodoxia", an. XVII, 1965, nr.1, p.5-27;
Doctrina catolică infaiIibilităţii la I-ul şi al II-lea Conciliu de la Vatican, оn "Ortodoxia", an. XVII, 1965, nr. 4, p. 459-492;
Biserica universală şi sobornicească, оn "Ortodoxia", an. XVIII, 1966, nr. 2, p. 167 - 198;
Din aspectul sacramental al Bisericii, оn ST, an. XVIII, 1966, nr. 9-10, p. 530-562;
Sfвntul Duh şi sobornicitatea Bisericii, оn "Ortodoxia", an. XIX, 1967, nr. 1, p. 32 - 48;
Criteriile prezenţei Sfвntului Duh, оn ST, an. XIX, 1967, nr. 3-4, p. 103-127;
Coordonatele ecumenismului din punct de vedere ortodox, оn ,Ortodoxia", an. XIX, 1967, nr. 4, p. 494-540;
Revelaţia prin acte, cuvinte şi imagini, оn "Ortodoxia", an. XX, 1968, nr. 3, p. 347 - 377;
Iconomia dumnezeiască, temei al iconomiei bisericeşti, оn "Ortodoxia", an. XXI, 1969, nr. 1, p. 3-24;
Revelaţia ca dar şi ca făgăduinţă оn ,,Ortodoxia", an. XXI, 1969, nr. 2, p. 179-196;
Teologia euharistică, оn "Ortodoxia", an. XXI, 1969, nr. 3, p. 343-363;
Temeiurile teologice ale ierarhiei şi ale sinodalităţii, оn ST, an. XXII, 1970, nr. 3 -4, p. 165-178;
Sfinta Treime, structura supremei iubiri, оn ST, an. XXII, 1970, nr. 5 - 6, p. 333 355;
Unitate şi diversitate оn tradiţia ortodoxl, оn ,,Ortodoxia", an. XXII, 1970, nr. 3, p. 333-346;
Transparenţa Bisericii оn viaţa sacramentală, оn "Ortodoxia", an. XXII, 1970, nr. 4, p. 501-516;
Dumnezeu este iubire, оn "Ortodoxia",an. XXIII, 1971, nr. 3, p. 366-402;
In problema intercomuniunii, оn "Ortodoxia", an. XXIII, 1971, nr. 4, p. 561-584;
Invăţătura ortodoxă despre mвntuire şi concluziile ce rezultă din ea pentru slujirea creştină оn lume, оn "Ortodoxia", an. XXIV, 1972, nr. 2, p. 195-212,
Chipul lui Hristos оn Biserica răsăriteană: lisus Hristos, darul şi cuvвntul suprem al Lui Dumnezeu, оn ,,Ortodoxia", an. XXV, 1973, nr. 1, p. 5-17;
Caracterul permanent şi nobil al tradiţiei, оn ST, an. XXV, 1973, nr. 3-4, p. 149-164;
Chipul lui Dumnezeu şi responsabilitatea lui оn lume, оn ,,Ortodoxia", an. XXV, 1973, nr. 3, p. 347 - 362;
Dumnezeu este Iumina, оn "Ortodoxia", an. XXVI, 1974, nr. 1, p. 70-96;
Sfвntul Duh оn revelaţie şi оn Biserică, оn "Ortodoxia", an. XXVI,1974, nr. 2, p. 216-249;
Natură şi har оn teologia bizantină, оn "Ortodoxia", an. XXVI, 1974, nr. 3, p. 392 -439;
Hristologia Sinoadelor, оn "Ortodox ia", an. XXVI, 1974, nr. 4, p. 573-579;
Concepţia ortodoxă despre tradiţie şi despre dezvoltarea doctrinei, оn ,,Ortodoxia", an. XXVII, 1975, nr. 1, p. 5-14;
Creaţia ca dar şi tainele Bisericii, оn "Ortodoxia", an. XXVIII, 1976, nr. 1,p.10-29;
Semnificaţia Iuminii dumnezeieşti, оn Ortodoxia", an. XXVIII, 1976, nr. 3-4, p.433-446;
Crucea şi оnnoirea creştină оn оnvăţătura ortodoxă, оn MMS, an. Lll, 1976, nr. 7-8, p. 467 -477;
Dinamica creaţiei оn Biserică, оn "Ortodoxia", an. XXIX, 1977, nr. 3-4, p. 281-291;
Icoanele оn cultul ortodox, оn ,,Ortodoxia", an.XXX,1978, nr.3, p.475-487;
Fiinţa şi ipostasurile оn Sfвnta Treime după Sfвntul Vasile cel Mare, оn "Ortodoxia", an. XXXI, 1979, nr. 1, p. 53-74;
Hristologie şi iconologie оn disputa din secolele VIII-IX, оn ST, an. XXXI, 1979, nr. 1-4, p. 12-53;
Iisus Hristos arhiereu оn veac, оn "Ortodoxia", an. XXXI, 1979, nr. 2, p. 217-231;
Purcederea Sfвntului Duh de la Tatăl şi relaţia lui cu Fiul, ca temei al оndumnezeirii şi оnfierii noastre, оn "Ortodoxia", an. XXXI, 1979, nr. 3-4, p. 583-592;
Sfinţenia оn Ortodoxie, оn "Ortodoxia", an. XXXII, 1980, nr. 1, p. 33 -43;
Sfвnta Scriptură şi tradiţia apostolică оn mărturisirea Bisericii, оn,,Ortodoxia", an. XXXII, 1980, nr. 2,p. 204-220,
Desăvвrşirea noastră оn Hristos după оnvăţătura Bisericii Ortodoxe, оn MO, an. XXXII, 1980, nr. 1-2, p. 76-111, nr. 3-6, p. 402-426 şi an. XXXIII, 1981, nr. 1-3, p. 95 -104;
Fiul lui Dumnezeu, Fiul Omului, оn MMS, an. LVI, 1980, nr. 9 - 12, p. 733 - 763;
Liturghia, urcuş spre Dumnezeu şi poartă a cerului, оn MB,an.XXXI, 1981,nr. 1-3,p.4156;
LocaşuI bisericesc propriu-zis, cerul pe pămвnt sau centrul liturgic al creaţiei, оn MB, an. XXXI, 1981,nr.4-6,p.277-307;
SinoduI ecumenic şi Sinibolul niceo-constantinopolitan, оn "Ortodoxia", an.XXXIII, 1981,nr.3, p.362-385;
Idolul ca chip al naturii divinizate şi icoana ca fereastră spre transcendenţa dumnezeiască, оn "Ortodoxia", an. XXXIV, 1992, nr. 1, p. 12-27;
Mărturisirea dreptei credinţe prin rugăciunile preotului оnsoţite de răspunsurile credincioşilor, ca pregătire pentru оnfăptuirea jertfei euharistice şi a оmpărtăşirii cu ea, оn MB, an. XXXI, 1982, nr. 1-3, p. 39-72;
Biserica оn sensul de lăcaş şi de largă comuniune оn Hristos, оn,,Ortodoxia" an. XXXIV, 1982, nr. 3, p. 336-346;
Modurile prezenţei Lui Hristos оn cultul Bisericii, оn MB, an. XXXII, 1982, nr. 7-9, p. 429-456,
Jertfa lui Hristos şi spiritualizarea noastră prin оpărtăşirea de ea оn
Sfвnta Liturghie, оn "Ortodoxia", an. XXXV, 1983, nr. 1, p. 104-118;
Doctrina luterană despre justificare şi cuvвnt şi cвteva reflexii ortodoxe, оn "Ortodoxia", an. XXXV, 1983, nr. 4, p. 495 -509;
Contribuţia ,,călugărilor sciti" la precizarea hristologiei la оnceputul secolului VI, оn MO, an. XXXVII, 1985, nr. 34, p. 199-244, Sfвnta Treime - creatoarea, mвntuitoarea şi ţinta veşnică a tuturor credincioşilor, оn "Ortodoxia", an. XXXVIII, 1986, nr. 2, p. 14-42;
Sfвnta Treime şi creaţia lumii din nimic оn timp, оn MO, an. XXXVIII, 1987, nr. 2, p. 41 -69 şi nr. 3, p. 28-47;
Fiul şi Cuvвntul Lui Dumnezeu cel оntrupat şi оnviat ca om, unificatorul creaţiei оn El pentru veci, оn MO, an. XXXIX, 1987, nr. 4, p. 7-23;
Cuvвntul creator şi mвntuitor şi veşnic mвntuitor, оn MO, XLIII, 1991, nr. 1, p. 7 -19;
Atragerea ierarhică a lumii spre Sfвnta Treime prin Cuvвntul Lui Dumnezeu făcut om, оn MO, an. XLIII, 1991, nr. 2, p. 14 - 34.
Lucrări apărute оn străinătate:
Trei lucrări despre Sf. Maxim Mărturisitorul, Atena, 1973 şi 1978;
Rugălciune, libertate, sfinţenie оin greacă), Ed. Leimon, Atena, 1980,109 p.;
Dieu est amour. Traduction commentee par Daniel Nesser, Geneve, Ed. Labor et Fides, 1980, 122 p.;
Theology and the Church, trad. de Robert Bassinger, cuvвnt оnainte de John Meyendorff, St. Vladimir Seminary Press, New York, 1980, 240p.;
Piere de Jesus et experience du Saint Esprit preface Olivier Clement, Paris, 1981,136 p.,
Marc Antoine Costa de Beauregard, Dumitru Stăniloae. Ose comprendre que tţaime, Paris, Les Editions du Cerf, 1983, 221 p.;
Le genie de lţOrthodoxies traduit du roumain par Dan llie Ciobotea, Paris, 1985, 144 p.;
Orthodoxe Dominik, Mit einem Gleitwort von Jurgen Moltmann, Aus dem Rumanischen ubersetzt von Hermann Pitters (Okumenische Theologie), Zurich-Einsiedeln-Koln, 1985, 485p.; vol. lI, 1990, 305 P.; vol. III, 1993;
The Experience of God, traducere de Pr. loan loniţă şi Robert Barrinker, cu prefaţa episcopului Kallistos de Diocleia, Brookline-Massachusetts, 1993,280 p. (primul volum din Teologia dogmatică);
Dumnezeu, uniea şi omul Traducere оn limba greacă de Pr. Constantin Coman şi George Papaeftimiu, Atena, 1990, 160 p.;
Dogmatica tradusă оn limba sвrbă de episcopul Mitrofan Kodici şi tipărită оn S.U.A., 1994.
Lucrări cu caracter istoric:
Din urmările Ediuctului de tolerant оn ţinutul Haţegului, оn vol."Fraţilor Alexandru şi loan I. Lapedutu", Bucureşti, 1936, p. 837-842,
O luptă pentru pentru Ortodoxie оn Ţra Haţegului, оn Ţnuarul XV al Academiei teologice <<Andreiane>>", Sibiu, 1939, p. 5 - 76;
Din urmările Edictului de toleranţă оn ţinutul Făgăraşului, оn vol. "Omagiu lui loan Lupaş la оmplinirea vвrstei de 60 de ani", Bucureşti, 1943, p. 826-833;
Lupta şi drama lui Inocenţiu Micu Clain, оn BOR, an. LXXXVI, 1968, nr. 9 - 10, p. 1137-1185;
Uniatismul din Transilvania, opera unei оntreite silnicii, оn BOR, an. LXXXVII, 1969, nr. 3-4, p. 355-390;
Uniansmul din Transilvania, оncercare de dezmembrare a poporului romвn, Bucureşti, 1973, 207 p.;
Rolul Ortodoxiei оn formarea şi pălstrarea fiinţei poporului romвn şi a unităţii naţionale, оn "Ortodoxia", an. XXX, 1978, nr. 4, p. 584-603;
Vechimea şi spiritualitatea termenilor creştini romвni оn solidaritate cu cei ai limbii romвne оn general, оn BOR, an. XCVII, 1979, nr. 3-4, p. 563-590;
De ce suntem ortodocşi? (romвnii), оn MMB, an. I (LXVII), 1991, p.15-27.