Статья освещает некоторые аспекты философской антропологии Серебряного века, возникшей и развивавшейся перед лицом вызова Ницше как создателя учения о сверхчеловеке («Так говорил Заратустра»). В качестве антитезы этого учения Вл. Соловьев разработал представление об андрогине, переосмыслив платоновский миф («Пир»). Пытаясь христианизировать этот миф, Соловьев утверждал: действительный «сверхчеловек» обязан победить смерть. Но о человеческом бессмертии, по Соловьеву, правомерно говорить лишь в связи с «андрогином», под которым мыслитель понимал мистический квазибрачный союз мужчины и женщины. Богословие и антропология Соловьева сильно удаляются от традиционно-христианских воззрений, - навстречу антихристианской философии Ницше Соловьев выдвигает по сути также неоязыческий концепт. Учение Соловьева об андрогине в переосмысленном виде включено в «антроподицею» Н. Бердяева. Вяч. Иванов перенес мифологему андрогина внутрь душевной жизни человека (статья 1907 г. «Ты еси»), предвосхитив тем самым некоторые идеи К.Г. Юнга.
The autoress of the article reserchs into any aspects of the philosophic antropology of the "Silberage". It arose and developed in the face of Nitzsche's challenge (the superman-doctrine in the book "So told Zarathustra"). Vl. Solovjev elaborated the androgyne-theory as an antithesis to this doctrine; in order to this purpose he re-comprehended the known Platon's myth ("The feast"). Solovjev attempted to put the christian contents in this myth. He asserted, that the real superman would be the death-conqueror. But according to Solovjev, one can speak only about the "androgyne"'s immortality. "Androgyne" is a quasi-connubial union of a man and a woman. Solovjev's theology and anthropology differ strongly from the traditional christian views; the Russian thinker advanced in fact the neopaganish concept too to the Nitzsche's antichristian philosophy. The Solovjev's doctrine about androgyne was modificated and included into the "anthropodicy"of N. Berdjaev. Vjach. Ivanov has transfered the androgyne-concept into the mental life. He anticipated also any ideas of C.G. Yung.
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: философская антропология Серебряного века, вызов Ницше, христианство, неоязычество, мистика, мифология, мифотворчество, сверхчеловек, андрогин, грехопадение, восстановление человека, антроподицея, универсальная религия, оргийный культ, глубинная психология.
KEYWORDS: philosophic anthropology of the "Silderage", Nitzsche's challenge, Christianity, neopaganism, mysticism, mythology, mythical creative work, superman, androgyne, sinful degradation, re-establishment of man's nature, anthropodicy, universal religion, orgiastic-paganish worship, depth-psyhology.