Статья Г.С. Киселева представляет собой дальнейшую разработку темы «человек и его мир как сверхприродное явление», которой были посвящены предыдущие работы автора, опубликованные в «Вопросах философии». В этой статье, напоминая о сложности и проблематичности христианства, Г.С. Киселев высказывает точку зрения, согласно которой оно в своей полноте шире традиционной церковной веры и, имея своим центром нравственное учение Христа, не должно рассматриваться вне так называемого «христианского антропоцентризма». Для обоснования этого предположения автор не только толкует в его пользу догмат о троичности, но и привлекает концепцию сознания как парадоксальной сферы, где с помощью сверхприродных символов самоздается действительный человек.
G. Kiselev's article is an attempt to extend his research in the field that could be called "man and his world as a supernatural phenomenon". The author has already published several works on this subject in "Voprosy filosofii". In this article G.Kiselev examins Christianity. While reminding of its complexity and paradoxicality, he advocates the proposition that Christianity is much broader than the traditional church beliefs. Since it is Christ's moral teaching that is the center of Christianity, it should not be examined without regard to the so-called "Christian anthropocentrism". In order to substantiate this propostion G.Kiselev not only interprets the Trinitarian doctrine as an evidence, but also draws a concept of consciousness as a paradoxical sphere where the real man is being created by means of self-creation with the help of supernatural symbols.
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: христианство, нравственность, сверхприродное, антропоцентризм, сознание, самопостроение.
KEYWORDS: Christianity, morality, supernatural, anthropocentrism, consciousness, self-creation.